PBK -PVK: Katsastukset vuonna 2021

Katsastuksia tehdään sekä paikanpäällä että etänä. Katsastus voidaan tehdä etänä, mikäli veneen omistajalla on mahdollisuus kuvapuheluun, esim. WhatsApp:in tai FaceTime:n avulla. Etäkatsastusta ei voi suorittaa ilman, että veneen omistaja on itse oltava veneen luona. 

Katsastukseen tulee varautua tarkistamalla, että kaikki tarkastettavat rakenteet ja varusteet ovat helposti katsastajalle esitettävissä. Erityisesti toivotaan, että kriittiset päivämäärät koskien hätärakettien kelpoisuutta, paukkuliivien huoltoa ja osin kelpoisuutta sekä sammuttiminen ja mahdollisen  pelastuslautan huoltoa ovat selvillä.

Katsastuspöytäkirja on tätä nykyä pääsääntöisesti sähköinen, joka tallentuu SPV:n Suuli-järjestelmään. Paperituloste ei yleensä ole tarpeen ,mutta tarvittaessa sellainen on tulostettavissa.

Katsastukset sovitaan etukäteen katsastajan kanssa. Katso alla olevasta kalenterista itsellesi sopiva päivämäärä ja lähetä sähköpostia tai soita kunakin päivänä katsastuksia suorittavalle katsastajalle ja sovi tarkempi aika katsastajan kanssa. Katsastaja antaa tarvittaessa ohjeita katsastukseen valmistautumista varten. Huomioi, että katsastajan kanssa sovitut kellonajat ovat pääsääntöisesti ”noin”-aikoja. Runkokatsastukset pyritään tekemään  jo huhtikuun aikana.

Jos haluat katsastajan paikanpäälle muutoin kuin Snäckvikeniin alla mainittuina päivinä, on katsastaja oikeutettu matkakorvaukseen 1 euro/km yhdeltä matkasuunnalta.

Tällholmin ja Innamon talkooviikonloppuina saattaa katsastajia olla paikalla, mutta tässä vaiheessa asiasta ei ole varmuutta.

Veneilyterveisin,
Katsastajat

10.4. Runkokatsastukset: Vesa Salonen, Ilpo Orell
17.4.  Runkokatsastukset: Vesa Salonen, Juha Kääriä, Sakari Karhuvaara
24.-25. 4.  Runkokatsastukset: Pentti Aaltonen
3.5. Snäckviken: Petteri  Koskinen, Vesa Salonen klo 17 alkaen
11.5. Etäkatsastus: Juha Kääriä klo 17 alkaen, Pentti Aaltonen klo 18 alkaen
26.5.  Etäkatsastus: Juha Kääriä, Sakari Karhuvaara , 16 alkaen, Pentti Aaltonen klo  18 alkaen
3.6. Snäckviken: Petteri  Koskinen, Vesa Salonen klo 17 alkaen,
5.6. Snäckviken: Vesa Salonen alkaen klo 12
7.6. Snäckviken: Petteri Koskinen 17 alkaen
7.6.  Etäkatsastus: Pentti Aaltonen, Sakari Karhuvaara klo 18 alkaen
9.6. Etäkatsastus: Sakari Karhuvaara, Juha  Kääriä 16 eteenpäin
14.6. Etäkatsastus: Sakari Karhuvaara, Juha  Kääriä , Pentti Aaltonen klo 16 alkaen
23.6. Etäkatsastus: Sakari Karhuvaara klo 17 alkaen
23.6. Snäckviken: Ilpo Orell  klo 16 alkaen

Katsastajien yhteystiedot:

Sakari Karhuvaara                      040-587 8282  sakari.karhuvaara@pp.inet.fi
Johan Lindberg                            0500-472 479  johan.lindberg@iwp.fi
Pentti Aaltonen                           040 488 3441  pentti.tap.aaltonen@gmail.com
Petteri Koskinen                         050-463 7333  petteri.koskinen1@gmail.com
Kari Jalkanen                                050-598 5919  kari.jalkanen@turkuamk.fi
Vesa Salonen                               045-6255420 vsalonen@gmail.com
Juha Kääriä                                   050-5985 776  juha.kaaria@turkuamk.fi
Ilpo Orell                                        040-9341033  ilpo.orell@parnet.fi
Mikael Salonen                           050-505 5036  mikael.salonen1@gmail.com

Snäckvikenin laituri

Hyvät Snäckvikin kotisatamalaiset. Jälleen uusi kevät on aluillaan ja korona ollut toista vuotta kiusanamme. Viime keväänä saimme tehtyä useita isoja korjauksia ja tarkistuksia – iso kiitos siitä osallistuneille. Tänä keväänä emme AVI:n määräysten mukaan voi järjestää suurempia karnevaaleja ja talkoita. Tehtäviä kuitenkin tulee hoitaa siitäkin huolimatta. Strategiana on tehdä vain aivan välttämättömimmät asiat.
Olemme päättäneet tehdä seuraavia toimenpiteitä Snäckvikissä:

  • Tolppien korkeuden säätä, tulee tapahtumaan noin viikon sisällä. Lautta on tilattu.
  • Katkenneiden ketjujen vaihto, laiturin alkupäässä vko 15/16.
  • Muiden ketjujen kireyden tarkistaminen
  • Laiturin päätyosan jengatankojen kiristäminen, ovat löystyneet viime talkoista
  • Laiturin sillan pattinkin murtumakohdan ”paikkaaminen” levyllä/profiililla, sekä mahdollisesti korjaussuunnitelman luominen Laituritoimikunnan kanssa jos syksyllä voidaan palata normaali talkooarkeen
    Laituritoimikunta on syntynyt
    Kasaamme myös Johtokunnan 6.4. päätöksen mukaan Laituritoimikunnan suunnittelemaan tarpeita ja korjauksia 1-3v aikajänteellä. Toimikunta myös auttaa hiljaisen tiedon siirrossa kun vastuut vaihtuvat.
    Toisena tärkeänä asiana voisin mainita laiturin ”Logi-kirjan” aloittaminen, tähän merkitään tehdyt korjaukset, luonnollisesti tulevan suunnittelu myös mukana.
    Laituritoimikunnan päätehtäviä tulee olemaan:
  • Kartoittaa laiturin todellinen kunto
  • Arvioida oletettu jäljellä oleva käyttöikä
  • Paljonko eri vaihtoehdot edellyttävät rahallista panostusta ja työtä, sekä kartoittaa löytyykö innostunutta ja osaavaa talkooväkeä
    Ilmoittaudu mukaan Laituritoimikuntaan! Päälukua ei ole vielä rajoitettu, mutta 4hlöä voisi olla passeli. Lauantaina 17.4. klo 10.00 laiturille voi tulla tekemään ym. listattuja tarkistuksia ja kiristyksiä. Tehtävät ovat itsenäisiä ja mahdollista suorittaa erillään muista, esim pulttien kirisitämistä, ketjujen kireyden tarkastamista jne. Varusteena voi olla esim sorkkarauta, vasara, hylsysarja/lenkkiavaimia.
    Sairaana ei saa osallistua ja noudatetaan kaikkia AVIN sääntöjä ja ohjeita turvaväleistä ja maskeista. Info Satamakapteenille jos ajattelit olla mukana. Arvioitu kesto noin 3-4 tuntia.

Paraisten venekerhon suositus veneiden pohjien maalaamisesta myrkyttömillä pohjamaaleilla


Tällä hetkellä markkinoilla olevat eliönestoon tarkoitetut antifouling-maalit eli niin sanotut myrkkymaalit on hyväksytty kansallisen kemikaalilain nojalla, mutta tulevaisuudessa säädökset tiukentuvat. Jatkossa biosidisten antifouling-maalien käyttöä ja pääsyä maaperään tai veteen rajoitetaan EU:n biosidiasetuksella.

Veneiden pohjien myrkkymaalit sisältävät siis ympäristölle ja ihmiselle vaarallisia kemikaaleja ja niiden käyttöä tulisi välttää. Tulevat rajoitukset ovat sellaisia, että monen veneilijän täytyy muuttaa toimintatapojaan, jos käyttää veneensä pohjassa myrkkyjä sisältäviä maaleja.

Veneen maalipintaa, jossa on käytetty myrkkymaaleja ei saa jatkossa pestä siten, että pesuvedet joutuvat suoraan sataman maaperään tai mereen. Yksi vaihtoehto on satamaan rakennettava veneen pesupaikka, josta jätevedet kerätään talteen ja käsitellään asianmukaisesti. Mikäli PVK rakentaisi veneiden pesupaikan
niin veneiden nosto hidastuu ja kallistuu, kun vene kuljetettaisiin ensin pesupaikalle pestäväksi ja vasta sen jälkeen lopulliselle talvisäilytyspaikalle. Lisäksi PVK:lla on aivan liian pienet tilat veneiden operoimiseen pesupaikan ja säilytyspaikan välillä. Seuran talous ei myöskään kestä asianmukaisen pohjanpesupaikan rakentamista.

Jos veneen pohja on maalattu biosidittomalla maalilla tai jos pohjaa ei ole maalattu lainkaan, ei veneen pesua koske edellä mainittu rajoitus. Tässä on siis hyvä syy siirtyä käyttämään myrkyttömiä menetelmiä myrkkymaalien sijaan.


Mitä Paraisten venekerhon johtokunta suosittelee?
PVK:n johtokunta suosittelee että seuran jäsenet siirtyvät vuodesta 2021 alkaen käyttämään biosidittomia maaleja ja yhdistämään niihin mekaanisia menetelmiä pohjan puhtaana pitämiseksi. Pienemmät veneet voi jättää maalaamatta, jos ne voi vetää rannalle tai nostaa ylös säilytykseen, kun ne eivät ole käytössä.

Mekaanisia menetelmiä veneen pohjan puhdistamiseen ovat muun muassa:

  • pohjan pesu käsin tai erillisessä venepesurissa. Tällä hetkellä purjeveneen pohjan pesuun soveltuva pesuri on käytettävissä esimerkiksi Hangon itäsatamassa.
  • lastojen, raappojen tai pesurullan käyttö. Esimerkki purjeveneen mekaaniseen pesuun soveltuvasta pesurista löytyy seaboostin nettisivuilta https://seaboost.fi/seaboost-venepesu-laitteet/.
  • pohjaa suojaavien ja harjaavien mattojen käyttö. Esimerkki harjaavien maton käytöstä löytyy seuramme laiturilta Snäckvikenistä.
  • kokemuksia erilaisten myrkyttömien pohjamaalien käytöstä päivitetään jatkossa Paraisten venekerhon nettisivuille.

Kevään vesillelaskut veneille

Ponttoonisillan korvaamista sillalla on pitkään odotettu ja vihdoin on työt saatu alkuun. Valitettavasti tämä kuitenkin tietää meille vähän pitempää kiertämistä Sandfalliin mutta ensi vuoden syksyllä pitäisi olla valmista. Nosturiautolla kiertäminen onkin sitten vähän hitaampaa ja hankalampaa. Tästä johtuen, tulee Viemerön nosturi AINOASTAAN kahtena viikonloppuna nostamaan veneitä veteen. Päivät ovat pe. la ja su. Vaihtoehtoja on silloin yhteensä kuusi, joten kaikille pitäisi kyllä löytyä sopiva päivä. Traktorikuski on samoina päivinä tarvittaessa paikalla eikä tule muina päivinä kuljettamaan veneitä.

Kirjalan sillan huono kunto aiheuttaa puolestaan haasteita Simolan suurelle nosturille. Vastapainot pitäisi kuljettaa erikseen Sandfalliin ja sillan ylittäminen vaatii erikoiskuljetusluvan, joka tietenkin maksaa paljon. Tästä koituisi niin suuri lisäkustannus, ettei tämä ole meille kannattavaa. Olen siksi tilannut suuren (suurempi kuin Viemerön) autonosturin paikalla, joka kykenee nostamaan myös kerhon kaikken painavimmat veneet. Tämä kyseinen nosturi tulee vain yhtenä arkipäivänä Sandfalliin.

Suurin haaste tulee varmaan olemaan mastojen pystytys. Mastoja EI VOI viedä valmiiksi mastonosturin luokse, vaan ne valmistellaan muualla(ei veneiden vieressä) ja kuljetetaan sitten pystytettäväksi. Veneitä ei voi myöskään jättää nostolaituriin yöksi, sillä seuraavana aamuna lasketaan lisää veneitä kyljittäin. Uskon kuitenkin että hyvällä yhteistyöllä saamme tämän onnistumaan.

Mikäli joku haluaa että hänen veneeseen pystytetään masto autonosturilla, niin tämä onnistuu siten, että kyseinen vene lasketaan nostoviikonlopun SUNNUNTAINA viimeisenä.

Uutuutena olen tehnyt varauskalenterin mistä ilmoittaudutaan nostoon mukaan. Kalenterin laatikot ilmaisevat ainoastaan mukaan mahtuvien veneiden määrän ja kellonajoilla ei siis ole mitään merkitystä. Nostojärjestys katsotaan sitten paikan päällä.

Varauskalenteriin pääset tapahtumat sivun kautta tästä

Mikäli sinulla kysyttävää niin soittele minulle. Terv. Mika

Kesän ohjelma julkaistu

Kevätkokous vahvisti kesäkauden ohjelmaksi seuraavat tapahtumat:

• 4.5.2021 klo 18:00 Lipunnosto+ Sammuttimien tarkastus samaantapaan kuin 2020. Sammuttimet toimitetaan Sandfalliin ennen 3.5. ja noudetaan tarkastuksen jälkeen aikaisintaan 5.5

• 22-23.5.2021 Talkoot Tällholmassa

• 29-30.5.2021 Talkoot Innamossa: Puutalkoot, huoltotyöt, siivous,Lohisoppa tarjoilu

• 24-25.7.2021 Junioriviikonloppu vanhempien järjestämänä Innamossa

• 14-15.8.2021 Joogaretriitti Innamossa. Ohjaajana Anna Strazdina. Osallistumismaksu 100€/venekunta.

• 21-22.8.2021 Rapukestit sekä Lys-kisa, Innamo Runt.Ilmoittautuminen14.8 mennessä ja vähintään 7 venettä jotta kisa järjestetään

• 28.8.2021 PVK Venenäyttely ja muinaistulien yö Innamossa

• 5.10.2021 klo 18:00 Lipunlasku ja syyskokous Sandfallissa

Kevätkokous 9.3.2021 klo 18:00 nettikokouksena

Linkki meet.google.com/knb-cevo-fkg

Johtokunta tulee esittämään kesän 2021 ohjelmaksi seuraavaa. Kokous vahvistaa ohjelman.

4.5.2021 klo 18:00 Lipunnosto+ Sammuttimien tarkastus samaan tapaan kuin 2020.
Sammuttimet toimitetaan Sandfalliin ennen 3.5. ja noudetaan tarkastuksen jälkeen aikaisintaan 5.5
22-23.5.2021 Talkoot Tällholmassa
29-30.5.2021 Talkoot Innamossa: Puutalkoot, huoltotyöt, siivous, lohisoppa tarjoilu.
24-25.7.2021 Junioriviikonloppu vanhempien järjestämänä Innamossa
14-15.8.2021 Joogaretriitti Innamossa. Ohjaajana Anna Strazdina. Osallistumismaksu 100€/venekunta.
(la aamujooga+äänimaljarentoutus+iltajooga+su aamujooga)
21-22.8.2021 Rapukestit sekä Lys-kisa, Innamo Runt. Ilmoittautuminen 14.8 mennessä ja vähintään 7 venettä.
28.8.2021 PVK Venenäyttely ja muinaistulien yö Innamossa.
28.9.2021 klo 18:00 Lipunlasku ja syyskokous Sandfallissa